måndag 30 december 2013

Mitt_jullov_dag_12

Linja-Karjala 743 (Savonlinja)
FGH-164, Volvo B7R/Volvo 9700S, åm. 2004, 50 pl.

Från Joensuu...


Jag vaknade upp klockan 5 samt åt frukosten, diskade och gjorde några andra förberedelser. Sedan gick jag till busstationen och åkte buss till Kuopio. Jag köpte bussbiljetten genast till Lapinlax. Bussen mellan Joensuu och Kuopio var s.k. expresstur som stannar inte mellan de här städerna. Den körs snabbt från stad till stad utan att stanna någonstans (t.ex. i Outokumpu).

Pohjolan Matka 121
IJB-807, Volvo B12M 6x2/Volvo 9700HD NG, åm. 2010, 61 pl.
I Kuopio hade jag omkring 30 minuter tid innan buss avgick till Lapinlax. Då fotograferade jag bussar, besökte R-kiosken och järnvägstationen. På järnvägstationen köpte jag tågbiljett från Lapinlax till Rovaniemi. Jag måste köpa biljetten med automat eftersom stationens biljettexpedition hade problem med ABD-system.

Stationsbyggnad i Lapinlax. 
Det finns Matkahuolto-ombud och restaurang i byggnaden.
Från Kuopio till Lapinlax fick jag åka Kalpa-buss. Kalpa är ishockeylag från Kuopio. Kalpa spelar i FM-ligan. Troligen använder Pohjolan Matka den bussen på linjer och i chartertrafik när Kalpa inte behöver bussen. Jag hoppades och väntade på att Pohjolan Matka använder någon gammal buss på den här linjen men det används en ny och stor buss. Mellan Kuopio och Alapitkä (i Lapinlax) var jag som enda passagerare.

I Lapinlax station promenerade jag lite, tittade på gamla och vackra byggnader samt väntade på tåget. Tåget anlände i tid och jag steg på det. Jag åkte expresståget 711 till Rovaniemi.

Någon gammal byggnad på stationsområdet i Lapinlax
I tåget (och i samma vagn) träffade jag plötsligt en av mina arbetskamrater från Vasa där jag var i 2012. Det var trevligt att träffas henne. Hon reste till Ylläs och ska åka slalom där.

...till Sodankylä


Eskelisen Lapin Linjat
TPZ-946, Volvo B13R 6x2/Volvo 9700H NG, åm. 2012, 66 pl.
Från Rovaniemi till Sodankylä åkte jag buss av ett legendariskt trafikföretag, Eskelisen Lapin Linjat. Eskelinen har kört längs lapländska vägar från 1928. Den här gången var bussen Eskelinens största buss med 66 sittplatser! (Eskelinen har också en annan lika stor men lite äldre buss.) Det var fint att alla bussar under resan var nya för mig! :)

Efter resan på 12 timmar är jag nu i Sodankylä. Resan gick tillräckligt bra. Speciellt början av resan gick väldigt snabbt. Under tågresan började jag må lite illa. Det kände för varmt. Under resan hann jag bl.a. läsa, sova, titta på andra passagerare och vyer samt äta vägkostbröd och choklad.

Jag såg att det har hänt några förändringar i Sodankylä kyrkoby. Troligen berättar jag mera om de här förändringarna på någon annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar