tisdag 24 december 2013

Mitt_jullov_dag_6

Simpele kyrka

Begravningsplats i Parikkala.
Det finns begravningskapell på baksidan.

Gravar


Det är julafton idag. I morse besökte jag begravningsplats i Parikkala. Det var ganska ovanligt att besöka begravningsplats redan på julaftonmorgonen och när det var ljust. Nästan alltid (i Sodankylä) har jag besökt begravningsplats på eftermiddag. Dessutom är julafton väldig mörk i Sodankylä eftersom det är midvintermörker där då.

Jag cyklade till kyrkan. 

Andakt på julafton


Jag deltog i julaftonens andakt i Simpele kyrka. Där fanns mycket människor! Andakten var ganska intressant och frakmentarisk men det var ganska lätt att känna igen gudstjänstformulär. Julevangelium lästes i 3-4 kortare stycken. Efter ett stycke "predikade" präst lite om det stycket. Sedan sjöngs psalmvers innan det fortsattes att läsa nästa stycke. Efter det predikade prästen igen och församlingen sjöng.
Adventsljus i Simpele kyrka

Det var också ovanligt och konstigt att prästen gick bort från altaret till sacristin innan andakten har slutit. Sedan släcktes det lampor i kyrkans kor även om andakten fortsatte med en psalm och två sånger. Prästen hade bråttom till Rautjärvi kyrka där ordnades likadan andakt kl. 16. Andakten i Simpele hade börjat kl. 15. Jag tycker att system var kanske planerad lite dåligt men små församlingar måste använda ibland speciella lösningssätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar