måndag 23 december 2013

Mitt_jullov_dag_5

Farlig is! Jag försökte strö sand.

Burken

Idag hittade jag en aluminiumburk med pant på väg till centrum. Jag tog den med mig för att returnera den. Det var lite komiskt/snöpligt att besöka apotek, bank, blomsteraffär med burken i min hand. Efter besök dessa platser besökte jag livsmedelsaffär och returnerade burken (och fick 15 cent).

Det finns bara lite snö på bakgård. Jord är våt.

Taxibilen

Som barn lekte jag ofta på den här stora stenen. 
Stenen ser ut ganska liten nuförtiden.
Även om det regnade lite gick vi till centrum där vi besökte olika affärer. Det finns många små affärer/butiker i Simpele centrum. Eftersom vi handlade mycket mat och allt annat som vi behöver på julen beställde vi taxi till returresa från centrum. Taxin var ganska ny Ford Tourneo (dvs. Transit) Custom -minibuss. I Centrumet såg jag fyra taxibilar. Tre av dem var minibussar. Jag frågade taxichaufför om nästan alla taxibilar är minibussar i Simpele. Han svarade att det finns bara två personbilar som taxi i Simpele. Alla andra taxibilar är minibussar.

Jag funderade att det är troligen nyttigt att taxichaufförer har minibussar här på landsbygden. Sådana bilar är mångsidigt användbara eftersom de kan köra (eller bussa) bland annat grupper på högst åtta personer, människor med rullstolar, människor med mycket resegods eller andra stora föremål och så vidare.

Att förbereda jul

Julljus på fönsterbräda
Varför borde man göra så mycket när man förbereder julen? Kunde det lyckas i lugn och ro? Är det möjligt att förbereda jul vänligt och utan att snäsa? Hoppeligen!

Många människor har vissa jultraditioner år efter år. Traditionerna går i arv. Jag har ofta funderat varför något händer just på det sättet som det händer varje år. Hurdana jultraditioner skulle jag vilja ha i framtiden i min egen jul? Jag skulle inte vilja ärva traditioner som sådan men jag är inte säker om det är möjligt. Troligen borde jag fortsätta att fundera det och ta det lugnt. :)


I MORGON ÄR DET JULAFTON!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar