torsdag 19 december 2013

Mitt_jullov_dag_1

Mitt jullov började igår när jag skrev årets sista tentamen (metoder i praktisk teologi). Jag har väntat på jullovet länge. Hösten har varit trött men den har gått ganska snabbt.

Igår sade en av mina bästa vänner att jag borde skriva något nytt i min blogg under jullov. Jag tyckte att det är en bra tips.

Lehtosen Liikenne 20
BLP-921, Volvo B10M/Wiima K202, åm. 1989
tidigare: HKL 8921

Lokaltrafik i Joensuu

Jag fattade beslut att jag åker bussar i lokaltrafik idag eftersom jag behöver dator (och den är tung) och jag måste besöka Noljakka (för fjärran att cykla dit när det är vinter). Dagens bästa var att åka Wiima K202 -buss som var fullproppad. Nuförtiden händer det ganska sällan att man får åka Wiima-bussar. Lehtosen Liikenne använder gamla Wiima K202-bussar bara som reserv- och rusningsbussar. Många bussbolag har redan avställt Wiima-bussar. Förstås har många firmor Carrus- eller Volvo-bussar som är tillverkade i Wiimas fabrik i Vanda.

Lehtosen Liikenne 7
LL-50, Scania L94/Lahti 402, åm. 2000
Lehtosen Liikenne 6
CFZ-999, Volvo B7RLE/Volvo City L, åm. 2003
tidigare: Veolia Transport/Connex 231

Liten del av Joensuu centrum

Joensuu

Carelia-byggnad vid universitet
Eftersom jag hade kameran med mig fotograferade jag. Jag tog några foton om Joensuu, speciellt universitets byggnader. Varför har jag sådan vana att jag fotograferar byggnader? De är lätta att fotografera eftersom de är inte i rörelse.

Jag har bott i Joensuu över 4 år. Jag har sett många byggnader och platser i Joensuu centrum många gånger. Nuförtiden är det inte så intressant att fotografera Joensuu än tidigare. Kunde det vara dags att flytta bort härifrån? Jag har omkring 1,5 år kvar med mina studier vid Östra Finlands universitet. Sedan är jag troligen fri att flytta bort. Hoppas jag vet då vart jag ska flytta. ;)

Här i Joensuu finns inte så mycket snö. Hoppas kommer det att vara vit jul i Joensuu även om jag ska tillbringa min jul i Simpele hos min mormor. Efter julen ska jag resa till Sodankylä.


Freddie

Katter

Jag besökte en min vän. Där träffade jag igen två katter, Freddie och Elvis. De är söta och trevliga katter. Borde jag skaffa en katt på någon dag i framtiden? Kanske.


2 kommentarer:

  1. Niin sitä pittää! Luin koko tekstin ilman sanakirjaa. Eri asia sitten ymmärsinkö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hienoa! Varmaankin sinä ymmärsit edes jotain, mutta kysy, jos jokin kohta arveluttaa. ;D

      Radera