lördag 28 december 2013

Mitt_jullov_dag_10


Har Joensuu förändrats?


Det finns bara lite snö i Joensuu. Mycket snö har smält bort. Det ser ut höst.

I morse funderade jag vad jag ska göra idag. Borde jag göra ett besök ute? Vilken tid? Måste jag handla mat eller något annat? Jag fick "ett bud" att jag måste vara ute åtminstone liten stund varje dag. Så fattade jag beslut att besöka livsmedelsäffar eller sågot sådant. På eftermiddag började jag igen titta på tv. Det tog över två timmar. Sen cyklade jag till centrum samt besökte bokhandel "Suomalainen kirjakauppa" och S-Market. I bokhandeln sökte jag frimärksalbum men jag hittade inte. Jag fick ett råd att söka dem på nätet. Försäljare gav mig nätaddress www.lape.net.

Menlösa barns dag


Det är den fjärde juldag s.k. menlösa barns dag. Jag har ofta läst det på kalender men det har inte symboliserat något speciellt för mig. Eftersom den dagen kommer efter jul är det ofta tillräckligt med all annan jul.

På menlösa barnens dag minns det att den heliga familjen Jesus, Maria och Josef flydde till Egypten när kungen Herodes fattade beslut att mörda alla små pojkar i Judea. Jesus vet hur det känns att fly. Jesus vet allt slags känslor som vi har. Nuförtiden måste många människor fly från sitt eget land och vara flyktingar i främmande länder. Jesus känner också det.



Det hände inget speciellt idag. Tyvärr har jag inga foton idag. Förlåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar