fredag 20 december 2013

Mitt_jullov_dag_2

Min bakgård

SNÖ!!

Pielinen å
"Suvantosilta" (bro)
I morse sov jag länge. På någon tid öppnade jag gardiner och blev ganska glad. Det såg ut vackert och vitt! Det hade snöat mycket på natten och SNÖade fortfarande då! Förstås visste jag att det är svårare att cykla men jag funderade att det är inget problem. Jag hade väntat på snö. (Det har snöat många gånger men nästan alla snö har smultit bort.) Det måste finnas snö på julen! Hoppas den här snön smälter inte.

När jag cyklade hem var det inte svårt att cykla. Cykelvägar var i ovanligt bra! Snöplogar är "trevliga" och viktiga. Kunde det vara roligt att ploga undan snö som sitt yrke?

Ibland har jag sagt att jag vill att det snöar väldigt mycket. Så mycket att det finns snödrivor på 1,5 meter. Förstås vet jag att snöplogmän skulle ha mycket att göra i sådan situation. I Lappland finns det snö varje vinter men jag tycker att snön är inte tillräckligt bra orsak att flytta tillbaka dit. Nu bor jag i Joensuu. Jag har hört många gånger att Joensuu är snösäker stad. Jag tycker att det stämmer. Jag kommer ihåg att det har snöat mycket och funnits stora snödrivor här när jag har bott här i Joensuu. Om du vill se mycket snö är det bra val att komma/flytta till Joensuu. Många mina vänner tycker om att åka skidor. I Joensuu är det ofta att åka skidor på vintrarna.



Vid universitet

Korridoren i Agora-byggnad vid universitet
Jag cyklade till universitet och åt ananas-kalkonsås och fullkornspasta i studentrestaurant Carelia. I universitetsbibliotek och i Carelia fanns ganska mycket studeranden men inte så mycket än normalt.

Korridorerna vid universitet var tysta och öde. Jag såg bara några människor där. En byråanställd sade till mig att jag är på fel plats och på fel tid. Jag svarade att jag har börjat mitt jullov två dagar sedan samt jag har inte studerat och studerar inte på jullov.

Brandbil på Siltakatu
(Bilden är inte bra.)

På stan

Efter besöket på universitet var jag ute på stan några timmar. Nu har jag köpt alla julklappar som jag hade planerat att köpa. Varför är det alltid svårt att veta vad som skulle vara en bra julklapp till någon? Jag vill inte köpa och ge krams eller onyttiga saker. Jag tycker att julklappar borde vara inhemska och kanske hantverk om det är möjligt. Bra och små butiker i Joensuu finns t.ex. i Taitokortteli. Där har jag varit och shoppat många gånger i december och tidigare under åren.

Gågata i Joensuu centrum
På väg från universitet till stan såg jag tre brandbilar som körde väldigt snabbt och med sirener och blåa lyktor längs Kuopiontie (vägen från Kuopio) och vidare längs Siltakatu. Jag vet inte vart var de bilar på väg men det är säkert att de hade bråttom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar