onsdag 25 december 2013

Mitt_jullov_dag_7

Mina julklappar

Julklappar

Igår kväll öppnade jag de julklappar som hade hamnats hit. Det är normalt att jag får sockor. Jag fick två par yllesockor, två par "normala" sockor och ett par randiga Marimekko-sockor. De Marimekko-sockor kräver handtvätt och är tillverkad i Portugal. De är också ovanligt färgrika för mig. Jag har ofta funderat att jag skulle vilja använda färggrannare kläder men det är inte så lätt. Jag har mycket mörka kläder och det är ofta det lättaste alternativ att välja mörka kläder.

Jag fick också en vinröd tröja, en nattdräkt (sommarmodell), en bok om medmänniskor (Metropoliitta Johannes: Lähimmäinen) och en cd-skiva.

På julmorgon i kyrkan

kyrkorum i Simpele
Även om det regnade lite cyklade jag till kyrkan. Julmorgonens gudstjänst i Simpele kyrka började kl. 10. (Det hade varit gudstjänst i Rautjärvi kyrka redan kl. 8.) När jag kom till kyrkan var det mörkt där. Då var det inga andra i kyrkosal än jag. Ljus på kyrkbänkgavlar var väldigt fina. (Se bilden) Elektriska lampor ljusnade när gudstjänsten började.

Efter gudstjänsten gick prästen till kyrkfarstu och skakade handen med kyrkfolk. Det gick ganska snabbt. Jag var den sista i handskakningskö och därför hade jag möjlighet att diskutera lite med prästen och ge respons om julaftonens andakt. Jag hade träffat prästen redan tidigare i en annan församling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar