Evankeliumi:
Joh.
1: 29–34
Seuraavana
päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Johannes sanoi:
”Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! Hän on se, josta
sanoin: ’Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen
minua.’ Minäkään en tuntenut häntä, mutta juuri sitä varten olen tullut
kastamaan vedellä, että Israel saisi tietää, kuka hän on.”
Johannes todisti: ”Minä olen nähnyt, kuinka Henki laskeutui taivaasta kyyhkysen tavoin ja jäi hänen päälleen. Minäkään en häntä tuntenut. Mutta hän, joka lähetti minut kastamaan vedellä, sanoi minulle: ’Se, jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, kastaa Pyhällä Hengellä.’ Minä olen sen nähnyt ja todistan, että tämä mies on Jumalan Poika.”
Johannes todisti: ”Minä olen nähnyt, kuinka Henki laskeutui taivaasta kyyhkysen tavoin ja jäi hänen päälleen. Minäkään en häntä tuntenut. Mutta hän, joka lähetti minut kastamaan vedellä, sanoi minulle: ’Se, jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, kastaa Pyhällä Hengellä.’ Minä olen sen nähnyt ja todistan, että tämä mies on Jumalan Poika.”
Saarna:
Apostolien
teoista kuulimme kertomuksen etiopialaisen hoviherran kasteesta. Tämä hoviherra
oli käynyt Jerusalemissa pyhiinvaellusmatkalla ja oli kotimatkalla kohti
etelää. Pyhä Henki käski Filipposta hakeutumaan hoviherran vaunujen
lähettyville. Filippos noudatti käskyä ja alkoi juosta hoviherran vaunujen
vierellä. Hän kuuli, kuinka hoviherra luki profeetta Jesajan kirjaa. Filippos
aloitti keskustelun hoviherran kanssa ja pääsi vaunujen kyytiin opettamaan ja
julistamaan. Filippos selitti hoviherralle, että profeetta kertoo Jeesuksesta,
joka kantoi ihmisten synnit ristinpuulla ja kuoli heidän puolestaan kuin
lammas.
Hoviherra
tuli ns. uskoon. Hänessä tapahtui nopea kääntymys, kun hän ymmärsi, mistä
Jesaja kirjoitti. Ehkä hoviherra oli jo pitkään etsinyt Jumalaa. Ehkä hän oli juutalainen
tai saanut juutalaisia vaikutteita. Etiopiahan kuului tuolloin juutalaisen
vaikutuspiirin reuna-alueisiin. Ehkä hoviherra oli lähtenyt pyhiinvaellusmatkalle
Jerusalemiin etsimään oikeaa Jumalaa ja aitoa suhdetta Jumalaan. Hän ei kuitenkaan
ollut löytänyt Jumalaa sieltä, mutta kotimatkalla hän kohtasi armollisen
Jumalan. Hän oli saanut jostain käsiinsä profeetta Jesajan kirjan, jota hän
sitten luki vaunuissaan ääneen, mutta ei ymmärtänyt, mistä se kertoi. Onneksi Filippos
kuitenkin selitti hänelle, mistä on kyse.
Hoviherra
oli etiopialainen. Muistan joskus kuulleeni, että tämä Filippoksen kastama
hoviherra olisi ollut Etiopian ensimmäinen kristitty. Se lienee hyvin
mahdollista tai jopa todennäköistä. Mahdollisesti tämän tapauksen seurauksena
kristillinen usko alkoi levitä Etiopiassa. Kristinuskosta tuli Etiopian
valtionuskonto jo 300-luvulla toisena maana maailmassa. Valtionuskonnon aika
päättyi vuonna 1974. Nykyään 2/3 etiopialaisista on kristittyjä, joista
enemmistö on koptikristittyjä. Etiopiassa kristinusko oli aluksi vallanpitäjien
uskonto, mutta myöhemmin se on levinnyt laajasti kaiken kansan keskuuteen.
Etiopia
on hyvin väkirikas maa. Siellä on lähes sata miljoonaa asukasta. Vaikka lähes
puolet maan väestöstä on koptikristittyjä, on siellä myös paljon luterilaisia. Siitä
huolimatta, että luterilaisuus on Etiopiassa vähemmistökirkko, on Etiopian
evankelinen Mekane Yesus -kirkko kuitenkin väkimäärältään suurin Luterilaisen
maailmanliiton jäsenkirkko yli 7 miljoonalla jäsenellään.
Päivän
evankeliumissa Johannes Kastaja osoitti Jeesusta ja sanoi hänen olevan Jumalan
karitsa. Apostolien teoissa puolestaan Filippos osoitti Jeesuksen olevan
Jumalan karitsa ja sai hoviherran katseen kiinnittymään Jeesuksen Kristukseen
niin paljon, että hän halusi tulla kastetuksi. Hyvin harvoin kukaan tulee uskoon
yksikseen, ilman toisia kristittyjä. Kuten tässä hoviherran tapauksessa, myös
muutenkin tarvitaan useimmiten jotakuta, joka selittää sanaa ja osoittaa
Kristusta. Lapsen kohdalla uskoontulo tapahtuu useimmiten vanhempien, kummien,
isovanhempien ja muiden läheisten myötävaikutuksesta. Nuorten ja aikuisten
kohdalla taas tarvitaan useimmiten joku, joka selittää ja opettaa Jumalan sanaa
sekä opettaa vaikka ihan kädestä pitäen, mitä tarkoittaa olla kristitty. Juuri
tätä työtä tekevät lähetystyöntekijät, mutta ihan hyvin jokainen meistäkin voi
osoittaa Kristusta lähimmäisilleen.
Kastaminen
ja lähetystyö kuuluvat tiiviisti yhteen. Ne molemmat perustuvat samaan
Jeesuksen antamaan käskyyn, jota kutsutaankin kaste- ja lähetyskäskyksi:
”Minulle
on annettu kaikki valta
taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat
minun opetuslapsikseni:
kastakaa heitä
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea,
mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.
Ja katso, minä olen teidän kanssanne
kaikki päivät maailman loppuun asti.”
taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat
minun opetuslapsikseni:
kastakaa heitä
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea,
mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.
Ja katso, minä olen teidän kanssanne
kaikki päivät maailman loppuun asti.”
(Matt.
28: 18–20)
Johannes
Kastaja valmisti tietä Jeesukselle. Samalla tavoin sekä kasteessa että lähetystyössä
ja evankelioinnissa muutenkin valmistetaan tietä Jeesukselle, jotta hän voisi
päästä ihmisten sydämiin ja muodostaa heihin henkilökohtaisen suhteen sekä
ottaa heidän synnit kannettavakseen. Jumala on luonut ihmiset elämään
yhteydessään, mutta se yhteys rikkoutui syntiinlankeemuksessa. Siksi Jumala
lähetti ainoan poikansa maailmaan pelastamaan mahdollisimman monet Jumalan
luomat ihmiset. Se poika, Jeesus asetti kasteen ja käski viedä evankeliumia
kaikkeen maailmaan. Tätä Jeesuksen antamaa tehtävää toteutamme, kun toimitamme
kasteita ja kerromme Jeesuksesta toisille ihmisille.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar