Matt.
20: 25–28
Jeesus
kutsui opetuslapsensa luokseen ja sanoi: ”Te tiedätte, että hallitsijat ovat
kansojensa herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla. Niin ei saa
olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se
olkoon toisten palvelija, ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne
ensimmäiseksi, se olkoon toisten orja. Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi,
vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta.”
Saarna:
Itsenäisyyspäivä
(6.12.) on kansallinen juhlapäivä. Itsenäisyytemme alkuajoista lähtien on
silloin valtiovallan määräyksestä pidetty jumalanpalvelus. Itsenäisyyspäivä on
ainoa kirkollinen juhlapäivä, jolla ei kuitenkaan ole varsinaisesti kirkollista
alkuperää. Suomen evankelis-luterilainen kirkko on kuitenkin ottanut Suomen
itsenäisyyspäivän yhdeksi kirkolliseksi juhlapäiväksi. Sille on omat
määritellyt Raamatun tekstit. Käytössä on lisäksi liturgisena värinä valkoinen,
joka on suurten juhlien sekä kiitoksen väri. Eilen oli vielä adventin violetti
ja huomenna on taas violetti liturgisena värinä. Itsenäisyyspäivä siis erottuu
selvästi adventin ajasta erilliseksi juhlapäiväkseen.
Kirkko
elää aina osana ympäröivää yhteiskuntaa. Samoin kirkon jäsenet eli kristityt
elävät osana yhteiskuntaa ja palvelevat sitä omilla lahjoillaan omassa
kutsumuksessaan. Kun Suomen valtio viettää syntymäpäiväänsä, kirkoissa
vietetään (juhla)jumalanpalveluksia ja kristityt kokoontuvat yhteen kiittämään
tästä maasta ja rukoilemaan sen puolesta. Toki rukoilua Suomen puolesta
tapahtuu kaikkina pyhäpäivinä ja muinakin päivinä ympäri vuoden, mutta tänään
itsenäisyyspäivänä sille rukoukselle ja kiitokselle on ihan oma erityinen
päivänsä.
Täällä
Suomessa kirkon ja valtion välit ovat perinteisesti olleet läheiset ja
toimivat. Vaikka enää ei ole pitkiin aikoihin, tarkalleen vuoden 1870 jälkeen,
ollut ns. valtiokirkkomallia, ovat Suomen evankelis-luterilainen ja
ortodoksinen kirkko kuitenkin kansankirkkoja. Niillä on erityinen ja vahva
asema suomalaisessa yhteiskunnassa ja uskonnollisuudessa. Kirkot hoitavat myös
tiettyjä, erikseen sovittuja valtiollisia ja kunnallisia tehtäviä, kuten
hautausmaiden ja väestökirjanpidon hoitoa, sosiaalityötä diakonian muodossa
jne. Tästä yhteistyöstä ja työnjaosta hyötyvät sekä valtio, kunnat, kirkot sekä
kansalaiset ja kirkkojen jäsenet.
---
Päivän
evankeliumitekstiä edeltää keskustelu Jeesuksen ja Sebedeuksen perheen välillä.
Sebedeuksen poikien äiti pyytää pojilleen korkeimpia paikkoja Jumalan
valtakunnassa. Jeesus ei kuitenkaan lupaa paikkoja heille, vaan kertoo Jumalan
jakavan ne, keille tahtoo. Lisäksi toiset opetuslapset vielä suuttuvat
Sebedeuksen pojille, mutta Jeesus rauhoittelee tilannetta lausumalla:
"Te tiedätte, että hallitsijat ovat kansojensa herroja
ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla. Niin ei saa olla teidän
keskuudessanne.”
Jeesus
jatkaa vastaustaan kääntämällä sen aikaiset ja oikeastaan myös nykyiset arvojärjestykset
päälaelleen.
”Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon
toisten palvelija, ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se
olkoon toisten orja.”
Sopisiko
tämä ohje myös tämän päivän Suomeen? Toteutuuko tällainen toimintamalli jopa
ihan itsestään? Joskus kuulee valitusta siitä, että jotkut ihmiset
tyrkyttäytyvät liiaksi esille ja joka paikkaan. Toisaalta kuuluu valitusta,
että jotkut ihmiset vetäytyvät ja piiloutuvat eivätkä osallistu mihinkään. No,
aina löytyy valittamisen aihetta. Aina löytyy silti myös kehumisen ja
kiittämisen aihetta. Kuuluu myös kiitosta siitä, että toiset ihmiset ovat
aktiivisia ja ahkeria monissa tilanteissa. Toisia taas kehutaan
vaatimattomuudesta ja siitä, että eivät halua itselleen huomiota. Aina löytyy
siis kiittämisen aihetta.
Suomessa
kuulee joskus termin ”luterilainen työmoraali”. Se tietysti voidaan ymmärtää
monella tavalla, mutta yleensä se ymmärretään ahkerana työntekona ja
vaatimattomuutena. Sanotaan, että Suomi on nykyisenkaltainen vauras yhteiskunta
juuri tästä ahkeruudesta ja ”luterilaisesta työmoraalista” johtuen. Toki
liiallinen ahkeroiminen ja raataminen voi johtaa väsymiseen ja muihin
haittapuoliin, kuten on varmasti nähtävissä. Onko hyvinvointiyhteiskunnasta
tullut liiallisen ahkeroimisen vuoksi pahoinvointiyhteiskunta? Onko liikaa
ihmisiä, jotka haluavat tulla ensimmäisiksi ja suurimmiksi?
Palautetaanpa
vielä mieleen, mitä Jeesus sanoo:
"Te tiedätte, että hallitsijat ovat kansojensa herroja
ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla. Niin ei saa olla teidän
keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon
toisten palvelija, ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se
olkoon toisten orja.”
Voisiko
se yhteiskunnassa oleva pahoinvointi nousta siitä, että joku on alistanut heikot
ihmiset valtansa alle? Vai onko suuruuden tavoittelu orjuuttanut ihmiset?
Olivatpa syyt mitkä tahansa, on hyvä muistaa, että ihmiset ovat vain ihmisiä
eivätkä mitään kaikkivoipia tai edes koneita. Jokainen väsyy joskus. Kaikki
eivät voi olla ensimmäisiä. Jeesus kehottaa meitä elämään sovussa ja hyvässä
järjestyksessä sekä rakentamaan maata, jossa ketään ei alisteta hallitsijoiden
mielivallan alle. Jeesus ei kannusta kyynärpäätaktiikan käyttöön vaan toisten
palvelemiseen ja auttamiseen. Kohtuus kannattaa kuitenkin säilyttää aina ja
kaikessa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar