Joh.
12: 1-8
Kuusi
päivää ennen pääsiäistä Jeesus tuli Betaniaan, missä hänen kuolleista
herättämänsä Lasarus asui. Jeesukselle tarjottiin siellä ateria. Martta palveli
vieraita, ja Lasarus oli yksi Jeesuksen pöytäkumppaneista.Maria otti täyden pullon aitoa, hyvin kallista nardusöljyä, voiteli Jeesuksen jalat ja kuivasi ne hiuksillaan. Koko huone tuli täyteen voiteen tuoksua.
Juudas Iskariot, joka oli Jeesuksen opetuslapsi ja josta sitten tuli hänen kavaltajansa, sanoi silloin: ”Miksei tuota voidetta myyty kolmestasadasta denaarista? Rahat olisi voitu antaa köyhille.” Tätä hän ei kuitenkaan sanonut siksi, että olisi välittänyt köyhistä, vaan siksi, että oli varas. Yhteinen kukkaro oli hänen hallussaan, ja hän piti siihen pantuja rahoja ominaan. Jeesus sanoi Juudakselle: ”Anna hänen olla, hän tekee tämän hautaamistani varten. Köyhät teillä on luonanne aina, mutta minua teillä ei aina ole.”
Saarna:
Päivän
evankeliumissa Jeesus on jo lähellä kuolemaa. Pääsiäiseen kerrotaan olevan aikaa
kuusi päivää eli noin viikko, kuten meillä nytkin on pääsiäinen viikon päästä.
Jeesus on Betaniassa ystäviensä Martan, Marian ja Lasaruksen luona tai
joidenkin käsityksen mukaan jossain muussa talossa niin, että Martta, Maria ja
Lasarus ovat myös paikalla vieraina. Evankeliumien mukaan Jeesus on ollut
siellä monet kerrat aiemminkin ja vähää aiemmin herättänyt Lasaruksen
kuolleista. Jeesus on siis taas Betaniassa ja on juuri juhla-aterialla,
luultavasti juuri Lasaruksen kuolleista herättämisen kunniaksi. Aterian aikana Maria
menee Jeesuksen taakse ja voitelee hänen jalkansa voimakastuoksuisella
nardusöljyllä, jonka haju leviää koko huoneeseen. Öljyä pitäisi laittaa
varovasti joitain tippoja, mutta Marialla taitaa lorahtaa vähän liikaa, joten
hän joutuu pyyhkimään liiat öljyt hiuksiinsa.
Juudas
Iskariot, joka myöhemmin kavalsi Jeesuksen, paheksuu Mariaa ja sanoo: ”Miksei tuota voidetta myyty kolmestasadasta
denaarista? Rahat olisi voitu antaa köyhille.” Kysymys on varmasti oikein
hyvä ja aiheellinen. Nardus oli kaukaa Intiasta tuotua ja hyvin kallista
ainetta. Se oli todellinen ylellisyystuote, koska Juudas arvioi pullollisen
hinnaksi 300 denaaria eli keskivertotyömiehen vuosipalkan verran. Miettikääpä,
mikä voisi nykypäivänä olla vastaavan hintainen tuote. Ainakaan minulla ei tule
heti mieleen mitään sopivaa esimerkkiä meidän ajastamme. Kenellä tulisikaan
nykyään mieleen käyttää esimerkiksi noin 30 000 euroa yhdessä häviävän
pienessä hetkessä tai edes hankkia kymmeniä tuhansia euroja maksava pieni
hajustepullo? Juudaksen ihmettely on siis varsin aiheellinen ja saattaa äkkiseltään
antaa paikalla olijoille Juudaksesta kuvan köyhien ystävänä. Ehkä Juudas
yrittääkin paheksunnallaan esittää hurskasta ja erityisen kunnollista
kansalaista. Kuitenkin evankeliumi kertoo Juudaksen todelliset ajatukset, jotka
eivät ole sellaisia kuin päällepäin voisi näyttää.
Juudas
Iskariot oli yksi Jeesuksen opetuslapsista. Hänen hallussaan kerrotaan olleen
opetuslasten yhteiset rahavarat. Hän oli saanut suuren vastuun, mutta evankeliumi
kertoo, että hän olikin huijari ja varas. Hän piti yhteisiä rahoja ominaan ja
käytti niitä omaksi hyväkseen. Hän oli ahne. Ehkä hän havitteli nardusöljyn
mahdollisesta myynnistä saatavia rahoja itselleen. Varmasti myös myöhemmin
tapahtuneen Jeesuksen kavaltamisen taustalla oli Juudaksen ahneus rahalle.
Juudas Iskariothan sai ylipapeilta 30 hopearahaa vastineeksi siitä, että
saattaisi Jeesuksen heidän käsiinsä. Kyseessä oli lopulta pieni rahasumma,
mutta sekin oli Juudaksen mielessä tavoittelemisen arvoinen.
Jeesus
varmasti tiesi, että Juudas oli varas. Silti hän vastaa Juudakselle: ”Anna hänen olla, hän tekee tämän
hautaamistani varten. Köyhät teillä on luonanne aina, mutta minua teillä ei
aina ole.” Jeesus ei ala vastauksessaan kovinkaan paljon arvostella
Juudasta tai syyttää häntä huijariksi ja ahneeksi, vaan hän erityisesti puolustaa
Mariaa ja toteaa yleisesti, että köyhät tarvitsevat apua jatkossakin. Jeesus ei
vastustanut köyhien auttamista, vaan suorastaan kehotti auttamaan hädän ja
puutteen alaisia nyt ja tulevaisuudessa. Jeesus ei kannattanut ahneutta. Hän
kannusti Juudastakin auttamaan köyhiä, vaikka tiesi, että Juudas ei välttämättä
auttaisi, ei ainakaan täydestä sydämestään. Siinä voimmekin miettiä, autammeko
me hädän alaisia aidosta auttamisen halusta vai jostain muusta syystä.
Jeesus
tiesi tulevan kuolemansa ja sitä seuraavan hautaamisen sekä toki myös
kuolleista nousemisen kolmantena päivänä. Siksi hän vastaa Juudakselle, että
Maria voiteli hänet hautaamista varten. Tapana oli voidella kuolleet ennen kuin
heidät haudattiin. Lämpimässä ilmastossa ruumiit alkoivat mädäntyä nopeasti.
Siksi hautaaminen tehtiin nopeasti ja sitä ennen vielä ruumiit hajustettiin
niin, että ikäviä hajuhaittoja olisi mahdollisimman vähän.
Maria
teki Jeesukselle suuren ja arvokkaan teon, kun hän voiteli Jeesuksen jalat. Hän
teki hyvän työn Jeesukselle. Hän antoi myös meille esimerkin hyvistä teoista,
joita voimme tehdä toisille ihmisille. Koska Jeesus ei ole enää maan päällä,
teemme hyvää Jeesukselle, kun teemme hyvää lähimmäisillemme, erityisesti
heille, jotka tarvitsevat apua. Hyvillä teoilla emme voi kuitenkaan ansaita
pelastusta tai Jumalan suosiota. Niissä hyvissä teoissa ei ole kristityn elämän
ydin. Ydin on siinä, että Jeesus on kuollut ristillä meidän syntiemme vuoksi,
noussut kuolleista ja mennyt Jumalan luo taivaaseen valmistamaan meille sijaa.
Kun uskot ja hyväksyt sen, että Jeesus on kuollut ristillä sinunkin syntiesi
vuoksi, olet hyvällä tiellä. Kun uskot, niin kyllä ne hyvät teot tulevat siinä
sivussa, sillä usko synnyttää ne hyvät teot. Niin oli myös Marian kohdalla. Hän
uskoi, että Jeesus on Jumalan poika ja Vanhan testamentin profeettojen lupaama
messias. Se sai hänet tekemään suuren uhrauksen ja voitelemaan Jeesuksen jalat.
(Hän sijoitti Jeesukseen keskimääräisen vuosipalkan verran.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar