söndag 9 juni 2013

En vecka som en korsnäsbo

Jag har varit här i Korsnäs lite över en vecka. Jag anlände hit den 30 maj 2013. Mitt sommarjobb som sommarteolog i Korsnäs församling började den 1 juni.

Lägenhet
Där bor jag.

Här i Korsnäs bor jag i Yrkesakademins (tidigare: Korsnäs Kurscentrum) internat. Jag hörde ett rykte att Yrkesakademin ska stänga sin enhet i Korsnäs. Den här enheten är ganska liten.

Min lägenhet är en bostad med enskilda rum och gemensamt kök och badrum (soluasunto på finska). Det är bra att jag får bo nästan ensam eftersom bara mitt rum och ett annat rum i den här bostaden är bebodda. Fyra rum är obebodda.

Korsnäs kyrkoby

Korsnäs kyrkoby (där jag bor) är ganska liten och tät. Där finns en livsmedelaffär (stor Sale), apotek, kommunalhus, bibliotek, restaurang, industriområde och några andra företaget.

Jag tycker att det är mycket speciellt att det finns många bankar i Korsnäs. Andelsbanken (Osuuspankki), Nordea och Lokal-Tapiola (Lähi-Tapiola) har kontor i kyrkobyn. Andelsbanken har också kontor i Harrström och i Molpe. Jag hörde att korsnäsbor är rika men jag vet inte var det ett rykte eller en rätt information.
Nära?

Korsnäs kommun

Korsnäs kommun har cirka 2260 invånare. Kommunens inkomstskatteprocent är 20,00 %. Det finns flera byar i Korsnäs. Byarna är Harrström, Taklax, Korsbäck, Molpe och förstås Korsnäs kyrkoby. Invånarna bor runt om kommunen.

Korsnäs är en enspråkligt svenskspråkig kommun. Tidigare har den varit den svenskspråkigaste kommun i världen men den har förlorat den meriten. Nuförtiden 88 % av korsnäsbor talar svenska som sitt modersmål.

Korsnäs kommuns nätsidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar