söndag 27 december 2015

Julen 2015 ensam i Joensuu del 2

Annandag jul

En sjudningsgryta som jag fick för ett år sedan. På julafton
2015 använde jag den första gången när jag kokade
korngrynsgröt. Problemet var att man inte kan koka med mjölk.
Gröten var det bästa snart efter kokningen. Senare var den inte
så god även om jag tillsatte mjölk till gröt innan jag uppvärmde
gröt i mikron.

Dagen gick snabbt. Jag deltog i högmässan (som var också konfirmationsmässa) i Joensuu kyrka. En kvinna konfirmerades där. Troligen hade hon gått i "privat"skriftskolan som vuxen.

Jag har ätit massor av pepparkakor och godis men det finns fortfarande mycket kvar. Åtminstone bakade jag tillräckligt pepparkakor. Alla godisar hade jag i stället fått.

Tredjedag jul

Revontulikappeli (~Norrskenkapell) i Kairosmaja för ett år sedan

Det har varit kallt ute. I morse hade jag svårigheter att åka till kyrkan. Jag hade bråttom som vanligt och dessutom kunde jag inte öppna cykellås. Det var i is. Slutligen öppnades låset och jag cyklade till kyrkan. Efter högmässan hade låset igen frusit. Då kunde jag inte öppna låset och jag måste bära cykel hem. (Jag har bara några hundra meter till kyrkan.) 

Soutaja-fjäll i Pyhätunturi för ett år sedan
Jag har packat. I morgon bitti börjar min resa till Lappland. Jag åker till Kairosmaja i Pyhätunturi där ordnas ett nyårsläger för studerande och unga vuxna. Jag var där redan förra gången. Då var det kallt men vi kunde åka skidor och snöskor. Det fanns mycket snö. Hoppas att det är ungefär likadant nu. 

Resten av min julmat (maletköttsoppa och skinka) har redan gått till frys. Jag hade skinkan på 5 kilo och troligen åt jag bara en kilo. Kanske äter jag skinkskivor i tåget/bussen i morgon när jag åker till Lappland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar