Evankeliumi:
Luuk. 15: 11-32
Jeesus sanoi:
”Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. Nuorempi heistä sanoi isälleen: ’Isä, anna minulle osuuteni omaisuudestasi.’ Isä jakoi omaisuutensa poikien kesken. Jo muutaman päivän päästä nuorempi kokosi kaikki varansa ja lähti kauas vieraille maille. Siellä hän tuhlasi koko omaisuutensa viettäen holtitonta elämää. Kun hän oli pannut kaiken menemään, siihen maahan tuli ankara nälänhätä, ja hän joutui kärsimään puutetta. Silloin hän meni erään sikäläisen miehen palvelukseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen sikopaimeneksi. Nälkäänsä hän olisi halunnut syödä palkoja, sikojen ruokaa, mutta niitäkään ei hänelle annettu.
Silloin poika meni itseensä ja ajatteli: ’Minun isäni palkkalaisilla on kaikilla yllin kyllin ruokaa, mutta minä näännyn täällä nälkään. Ei, nyt minä lähden isäni luo ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi. Ota minut palkkalaistesi joukkoon.’ Niin hän lähti isänsä luo.
Kun poika vielä oli kaukana, isä näki hänet ja heltyi. Hän juoksi poikaa vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä. Poika sanoi hänelle: ’Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi.’ Mutta isä sanoi palvelijoilleen: ’Hakekaa joutuin parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja kengät jalkaan. Tuokaa syöttövasikka ja teurastakaa se. Nyt syödään ja vietetään ilojuhlaa! Minun poikani oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa, mutta nyt hän on löytynyt.’ Niin alkoi iloinen juhla.
Vanhempi poika oli pellolla. Kun hän sieltä palatessaan lähestyi kotia, hän kuuli laulun, soiton ja tanssin. Hän huusi luokseen yhden palvelijoista ja kysyi, mitä oli tekeillä. Palvelija vastasi: ’Veljesi tuli kotiin, ja isäsi käski teurastaa syöttövasikan, kun sai hänet terveenä takaisin.’ Silloin vanhempi veli suuttui eikä halunnut mennä sisään. Isä tuli ulos ja suostutteli häntä, mutta hän vastasi: ’Kaikki nämä vuodet minä olen raatanut sinun hyväksesi enkä ole kertaakaan jättänyt käskyäsi täyttämättä. Silti et ole koskaan antanut minulle edes vuohipahaista juhliakseni ystävieni kanssa. Mutta kun tämä sinun poikasi tulee, tämä, joka on hävittänyt omaisuutesi porttojen parissa, sinä teurastat hänelle syöttövasikan!’ Isä vastasi hänelle: ’Poikani, sinä olet aina minun luonani, ja kaikki, mikä on minun, on sinun. Mutta olihan nyt täysi syy iloita ja riemuita. Sinun veljesi oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa mutta on nyt löytynyt.’”
Saarna:
Armo ja rauha
teille Jumalalta meidän isältämme ja Herralta Jeesukselta Kristukselta
Evankeliumin
kertomuksesta herää kysymys, miksi poika haluaa lähteä pois isänsä kodista.
Onko siellä kenties huonot olosuhteet? Kokeeko hän itsensä ulkopuoliseksi tai
vääränlaiseksi? Eivätkö vanhemmat hyväksy häntä sellaisena kuin hän on? Kokeeko
hän olonsa jollain muulla tavalla huonoksi tai ahdistetuksi? Ovatko hänen
arvonsa ja tavoitteensa erilaiset kuin hänen vanhempiensa arvot ja tavoitteet?
Toisaalta voi
myös kysyä, miksi poika ei lähtisi. Onhan täysin normaalia ja luonnollista,
että lapset lentävät jossain vaiheessa ulos kotipesästä. Yksi lapsen tärkeimpiä tehtäviä on aikanaan
irtautua vanhemmistaan ja alkaa elää omaa elämäänsä. Mitä outoa siinä on, jos
lapsi haluaa aikuistuttuaan lähteä pois vanhempiensa kodista ja alkaa elää omaa
elämäänsä? Eikö se peräkammarinpojaksi jääminen olisi enemmän outoa ja
kummeksuttavaa?
Evankeliumikertomuksen
poika, joka lähtee isänsä kotoa, on nuorempi perheen kahdesta pojasta. Yleisesti,
ainakin entisaikojen Suomessa ja varmaan muuallakin, on ollut tapana, että
vanhin pojista jää kotiin jatkamaan vanhempiensa työtä, useimmiten maatilaa.
Muiden lasten on etsittävä työnsä, asuntonsa ja toimeentulonsa jostain muualta.
Vaikka vanhin ei jäisikään kotiin, niin silti hyvin harvoin kaikki muut lapset
saattoivat jäädä jatkamaan tilanpitoa yhdessä. Yksinkertaisesti kaikille ei
riittänyt työtä ja tilaa. Vaikka entisaikojen maatalous tarvitsi työvoimaa, ei
silti työtä ja toimeentuloa riittänyt kaikille.
Tällaisessa
tilanteessa on ehkä osa teistäkin ollut aikoinaan, ainakin niin olen käsittänyt,
että 60-luvun Suomessa sotien jälkeisten suurperheiden lapset joutuivat
lähtemään lapsuudenkodistaan hakemaan elantoaan muualta, varsin usein myös
vierailta mailta asti. Moni lähti työn perässä tänne Ruotsiin. Tätä Ruotsia voi
ehkä ajatella jollain tavoin myös vieraana maana, josta evankeliumissa
puhutaan, vaikka tämä onkin aika lähellä Suomea ja on edelleen Suomen rakas naapurimaa.
Lisäksi ruotsinkieli on Suomen virallinen kieli, tasavertainen kansalliskieli
suomen kielen rinnalla (ainakin periaatteessa ja toivottavasti myös
käytännössä). Sitä kautta ruotsin kielenkään ei pitäisi olla tänne muuttaville
suomalaisille suuri ongelma, mutta varmasti käytännössä se on monille ollut
vaikeaa aluksi ja on edelleenkin.
Mainitsin
aiemmin, että yksi lapsen tärkeimmistä tehtävistä on irtautua ja eriytyä
vanhemmistaan. Mitä tämä eriytyminen tarkoittaa? Pitääkö yhteys vanhempiin
katkaista kokonaan? Tuleeko lasten seurata tuhlaajapojan esimerkkiä? Vastaan,
että ei välttämättä tule seurata. On olemassa monia muitakin vaihtoehtoja ja
tapoja eriytyä. Kukin eriytyy omalla tavallaan ja käy oman eriytymistaistelunsa
sekä itsensä sisällä että ihan konkreettisesti ja näkyvästi. Toisilla se
taistelu on rajumpi ja verisempi kuin toisilla. Ei ole olemassa yhtä (eikä edes
kahta tai kolmea) ainoaa oikeaa tapaa eriytyä ja irtautua. Tapoja on yhtä monta
kuin on lapsiakin. Ei ihmisiä (eikä edes lapsia) voi laittaa kaikkia samaan
muottiin. Jokainen meistä ihmisistä on ainutlaatuinen ja arvokas, Jumalan
luomistyön tulos. Jokainen ihminen ansaitsee olla oma itsensä ja ansaitsee
tulla hyväksytyksi juuri sellaisena kuin on.
Aina (tai oikeastaan ei varmaan koskaan)
itsenäinen elämä ei ole mitään ruusuilla tanssimista tai vaaleanpunaisten elefanttien
täyttämää satua. On ehkä kiva saada itse päättää asioista ja tehdä omia
itsenäisiä valintoja, jotka poikkeavat vanhempien tekemistä valinnoista. On ehkä
hauska seikkailla vierailla mailla ja tehdä kaikkia mukavia juttuja itse valittujen
ystävien kanssa tai yksin. Aina niitä mukavia juttuja tai ystäviä ei kuitenkaan
löydy. Elämässä voi tulla muitakin vastoinkäymisiä, kuten esimerkiksi
työttömyyttä, sairautta, aineellista köyhyyttä, onnettomuuksia jne. Itsenäinen
elämä voi osoittautua yksinäiseksi ja raskaaksi tai onnettomaksi ja tylsäksi.
Jokaisen ihmisen elämä on erilainen. Jostain syystä joillekin näyttää
kasautuvan enemmän vastoinkäymisiä kuin toisille.
Kuten jo sanoin aiemmin, vanhemmista
eriytyminen ja irtautuminen eivät tarkoita automaattisesti yhteyden katkeamista.
Voi elää omaa erillistä elämää ja olla samalla tiiviisti tekemisissä
vanhempiensa kanssa tai jopa asua samassa taloudessa heidän kanssaan. Kaikilta
se ei kuitenkaan onnistu. Jotkut tarvitsevat pitkän välimatkan ja vähäisen
yhteydenpidon päästäkseen irti vanhemmistaan ja löytääkseen itsensä, oman
tahtonsa ja minuutensa. Joidenkin täytyy jopa sairastua ja löytää sitä kautta
oma vanhemmista erillinen itsensä.
Päivän evankeliumissa poika elää itsenäistä
elämää maailmalla. Alkuun on varmasti kivaa, mutta ajan myötä kaikki ei mene
kuin Strömsössä. Hän tekee ala-arvoista työtä sikopaimenena eikä saa
riittävästi ruokaa syödäkseen, ei edes sikojen ruokaa. Sikoja pidettiin
saastaisina eläiminä ja siksi sikopaimenen työ oli sieltä ala-arvoisimmasta
päästä Jeesuksen ajan kulttuurissa. Itse asiassa poika vajoaa jopa sikoja
alemmas, sillä hänen ei anneta syödä edes sikojen ruokaa. Tuolloin hän muistaa isänsä
kodin ja näkee, kuinka hyvät oltavat siellä lopulta on. Joskus onkin hyvä käydä
katsomassa jotain muutakin kuin omaa lähiympäristöä, niin oppii suhteuttamaan
asioita oikeisiin mittasuhteisiin. Joskus hyvältäkin tuntunut koti voi
osoittautua huonoksi, kun saa nähdä ja kokea jotain parempaa ja tuntea olevansa
hyväksytty/parempi/hyväksytympi jossain muualla. Tietysti sama toimii
päinvastoin, että huonolta tuntunut koti alkaakin näyttää ihan kelvolliselta,
kun saa kokea jotain vielä huonompaa. Ei edes tarvitse vajota sikojen tasolle,
jotta voisi huomata hyvää entisessä elämässään, kuten evankeliumin poika
havaitsi.
Monille vanhemmille on erittäin kova ja
vaikea asia, että lapset lähtevät kotoa maailmalle ja alkavat elää omaa elämäänsä.
Kunnollinen vanhempi kuitenkin päästää lapsestaan irti ja antaa hänen mennä,
mutta on tarvittaessa tukena ja apuna, jos ja kun lapsi sitä apua ja tukea
tarvitsee. Näin oli myös evankeliumitekstissä. Isän ei ainakaan kerrota suuremmin
vastustelleen, kun poika lähti vieraille maille. Hän myös otti pojan iloiten
vastaan, kun poika palasi takaisin isänsä kotiin.
Uskon, että vierailla mailla vietetty aika
on ollut pojalle välttämätön, jotta hän pystyy löytämään itsensä ja eriytymään
isästään. Eriytyminen ei kuitenkaan tarkoita ikuista eroa. Poika palaa takaisin,
kun on sopiva aika. Isä on silloin valmiina ottamaan pojan vastaan. Isä on koko
ajan taustalla eräänlaisena tukena. Hän oikein juoksee poikaansa vastaan. Hän
haluaa rientää poikaansa vastaan ja alentuu juoksemaan, mitä pidettiin
sopimattomana käytöksenä vanhalle ja arvokkaalle miehelle.
Aina ei kuitenkaan ole mahdollisuutta ja
halua palata kotiin, vaikka ehkä tarvetta olisi. Ihmiset ovat vanhempinakin vajavaisia.
He eivät aina osaa ottaa lapsiaan oikealla tavalla vastaan, vaikka
yrittäisivät. Hyvä yritys voi kuitenkin riittää. Asenne on tärkein, Jumala
hoitaa loput. Moni vanhempi ei kestä sitä, että lapsi ei olekaan enää heidän
talutusnuorassaan ja ohjailtavanaan. Se on kuitenkin elämää. Kukin irtautuu
vanhemmista vuorollaan joko murrosiässä tai ennen sitä tai sen jälkeen.
Kullakin on oma aikansa.
Kaiken tämän keskellä saamme muistaa, että
meillä kaikilla on edes yksi, joka ymmärtää ja ottaa meidät aina vastaan, kun
elämä potkii päähän. Aina se ei tietenkään tunnu siltä, että Jumala kuulisi ja
auttaisi, mutta saamme luottaa siihen, että Jumala, taivaallinen isämme tietää
tarpeemme ja tilanteemme paremmin kuin kukaan muu, jopa paremmin kuin me itse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar