Evankeliumi:
Joh. 12:44-50:
Jeesus huusi kovalla äänellä: "Joka uskoo minuun, ei usko minuun, vaan lähettäjääni. Joka näkee minut, näkee lähettäjäni. Minä olen valo ja olen tullut maailmaan siksi, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen. Jos joku ei noudata minun sanojani, vaikka on ne kuullut, en minä häntä tuomitse. En ole tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan sen. Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä. En minä ole puhunut omissa nimissäni. Isä, joka on minut lähettänyt, on määrännyt, mitä minun tulee puhua ja julistaa, ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."
|
Saarna:
Armo ja rauha
teille Jumalalta meidän isältämme ja Herralta Jeesukselta Kristukselta
Evankeliumi
saattoi kuulostaa hieman vaikeaselkoiselta ja monimutkaiselta. Ainakin
erilaisia kytköksiä sekä syy ja seuraus –suhteita on runsaasti. Evankeliumista
voisi ehkä jopa piirtää jonkinlaisen ”organisaatiokaavion”. Keneen tässä nyt
lopulta uskotaan tai ei uskota? Kenet tässä nyt nähdään tai ei nähdä? Kuka
tässä nyt on lähettänyt kenet ja mitä tekemään?
Pyhä evankelista
Johannes kertoo, kuinka Jeesus puhuu kansalle. Tai oikeastaan hän kertoo
Jeesuksen huutavan – ja vielä kovalla äänellä. Kova ääni oli varmasti
tarpeeseen sinä aikana, kun ei ollut tällaisia hienoja poskimikrofoneja kuin
minulla tänään on. Itse asiassa ei tainnut olla minkäänlaisia mikrofoneja ja
silti ihmiset kuulivat Jeesuksen opetuksia. Oleellista ei kuitenkaan ole
Jeesuksen huudon desibelimäärä tai Jeesuksen äänenkäyttötapa, vaan se, mitä
Jeesus huutamalla ilmaisi ja opetti. Kun Jeesuksen sanoja, jotka evankelista on
tallettanut Raamattuun, tutkii tarkemmin, voi löytää niistä kristinuskon ja
kirkon kannalta keskeisen opetuksen tai ainakin puhetta aiheesta, joka usein
koetaan vaikeaselkoiseksi ja epäselväksi.
Jeesus selittää
omaa rooliaan, alkuperäänsä ja tehtäväänsä. Hän kertoo asemastaan Pyhän
kolminaisuuden yhtenä jäsenenä. Kaikilla Pyhän kolminaisuuden jäsenillä on oma
erityinen tehtävänsä, joka poikkeaa muiden jäsenten tehtävästä. Kukin tekee
oman osansa, kuten meistäkin jokainen tekee oman osansa esimerkiksi tämän messun
toteutuksessa. Sinä, joka istut siellä kirkon penkissä ehkä jopa arkana,
sinulla on yhtä tärkeä osa tässä messussa kuin meillä muilla. Me kaikki emme
tee täällä samoja asioita tai ole toistemme kopioita, mutta silti meitä
jokaista tarvitaan. Jos yksikin tästä kirkkoon kokoontuneesta väestä puuttuisi
tai olisi yksi lisää, tilanne ei olisi enää täsmälleen sama. Kaikella ja
kaikilla on oma pieni tehtävänsä ja vaikutuksensa yhteiseen kokonaisuuteen.
Pyhä
kolminaisuus vaikuttaa olevan monille epäselvä osa kristinuskossa. Joku on jopa
tehnyt siitä syyn jättää kirkon. Joku puolestaan sanoo ymmärtävänsä kyllä
Jumalan ja ehkä jopa Jeesuksen, mutta ei Pyhä Henkeä ja sen roolia tässä
kolminaisuuden monimutkaisuudessa ja moniulotteisuudessa. Jos joku ajattelee
näin, voin lohduttaa ja sanoa, että kyseessä ovat suuret asiat, joiden äärellä
voimme luottaa Jumalaan ja siihen, että kaikki kolminaisuuden jäsenet hoitavat kyllä
oman tärkeän tehtävänsä tässä kokonaisuudessa. Ihmisen ymmärrys ei riitä
kaikkeen.
Isä Jumalaa
kutsutaan usein luojaksi, sillä hän on luonut maailman aikojen alussa. Poika
Jeesusta kutsutaan lunastajaksi. Pyhä Henkeä kutsutaan pyhittäjäksi, sillä sen
tehtävänä on toimia maailmassa, olla läsnä, synnyttää usko ihmisten sydämissä,
kirkastaa Jumalan tahtoa meissä jne. Evankeliumissa Jeesus kertoo juuri siitä,
että hänen tehtävänsä on toimia lunastajana, joka lunastaa kansansa vapaaksi synnin
vankilasta, pimeästä vankilasta. Hän kertoo olevansa valo, joka on tullut
maailmaan tai oikeastaan lähetetty maailmaan lunastamaan Jumalan oman kansan
vapaaksi. Jeesus oli kuuliainen tehtävälleen ja vei sen kunniakkaasti loppuun
asti, vaikka se tehtävä ei todellakaan ollut helppo. Kuinka moni muu olisikaan
valmis samaan?
Tähän samaan
ryhmään kuuluu myös se, että Jeesus sanoo: ”En minä ole puhunut omissa
nimissäni. Isä, joka on minut lähettänyt, on määrännyt, mitä minun tulee puhua
ja julistaa, ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun
puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua." Jeesuksen
tehtävä ei ollut sooloilla, vaan toimia Jumalan suuren pelastussuunnitelman
täyttämiseksi ja julistaa sitä ihmisille.
Näiden
erillisten tehtävien lisäksi Jeesus korostaa kolminaisuuden (Isän, Pojan ja
Pyhän Hengen) välistä yhteyttä ja ykseyttä. Kuten ortodoksit sanovat, Pyhä
kolminaisuus on yksiolennollinen ja jakaantumaton. Vaikka Jumala loi maailman,
myös Jeesus ja Pyhä Henki olivat silloin läsnä. Se oli tavallaan yhteistyötä,
jossa Jumala kuitenkin teki varsinaisen työn.
Jeesus toteaa, että uskomalla häneen, uskoo myös Jumalaan, joka kerran lähetti hänet ihmiseksi maailmaan, yhdeksi meistä ihmisistä, mutta ilman syntiä. Kuten pienoisevankeliumi sanoo: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” Tämän saman Jeesus toteaa tämän päiväisessä evankeliumissa sanomalla: ”Minä olen valo ja olen tullut maailmaan siksi, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.”
Jeesus toteaa, että uskomalla häneen, uskoo myös Jumalaan, joka kerran lähetti hänet ihmiseksi maailmaan, yhdeksi meistä ihmisistä, mutta ilman syntiä. Kuten pienoisevankeliumi sanoo: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” Tämän saman Jeesus toteaa tämän päiväisessä evankeliumissa sanomalla: ”Minä olen valo ja olen tullut maailmaan siksi, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.”
Ei voi uskoa
vain yhteen kolminaisuuden osaan. On joko uskottava kolmiyhteiseen,
kolmipersoonaiseen Jumalaan tai sitten ei lainkaan tähän jumalaan. Ei vain ole
olemassa Jumalaa ilman Jeesusta ja Pyhää Henkeä. Tätä voisi jopa sanoa ”kaikki
tai ei mitään” –uskoksi. Itse asiassa meitä kehotetaan muutenkin elämään
kristittyinä asenteella ”kaikki tai ei mitään”. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä,
että pitäisi alkaa mittaamaan omaa tai varsinkaan toisten uskon suuruutta,
laatua ja määrää. Tärkeintä on se, uskooko vai ei. Kukin omalla tavallaan. Heikollakin
uskolla voit turvautua vahvaan Vapahtajaan, joka on lähetetty kerran maailmaan
sinunkin vuoksesi ja joka on kuollut ristillä, noussut kuolleista ja mennyt
takaisin taivaaseen Isä Jumalan luokse sinunkin tähtesi. Saat myös uskoa syntisi
anteeksi annetuiksi (Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä).
Saamme nyt laulaen
tunnustaa uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan ja siihen, että hän elää, hallitsee
ja toimii persooniensa kautta nyt ja aina, aikojen alusta aikojen loppuun asti
ja sen jälkeenkin. Uskon tunnustamisen ohella voimme myös rukoilla, että Pyhä
Henki vahvistaisi meidän uskoamme kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään, Poikaan ja
Pyhään Henkeen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar