onsdag 1 januari 2014

Mitt_jullov_dag_14

Norrbottenspets Jeri

Fjorton


Dagens siffra är fjorton. År 2014 har börjat och det är den fjortonde dagen på mitt jullov. Jag har varit redan två veckor på jullov. Mycket har hänt och hoppas det händer fortfarande mycket.

Nyårsaftonkväll


Igår kväll åkte jag skidor 10 km. Det var överraskande roligt och lätt att åka skidor. Det var min första gång att åka vallningsfria skidor (pitopohjasukset på finska). Det var också min första gång att åka skidor denna vinter. Förra gången var i mars.

Efter skidåkning badade jag bastu och försökte leka med Jeri-hund. Jeri är över 5 år gammal och bor hos mina föräldrar i Sodankylä. Jeri är väldigt livlig. Han skulle vilja leka med människor men människorna orkar inte (eller kan inte) leka rätt med honom. Jeri har ofta också håravfall och därför finns Jeris "hår" överallt i huset och på kläder.
Jeri skulle vilja komma till min famn (eller något sådant).

Vanligen bor Jeri ute i hundkoja. Igår kväll var Jeri inne eftersom Jeri är alltid rädd när man skjuter raketer. Vi skjuter aldrig raketer. Vi försöker skydda Jeri från raketernas knallande och ljus. Förra natten sov Jeri i tvättrum. Där sov han också när det är för kallt ute.

Gudstjänst i Sodankylä kyrka

Elljus på julgran

Idag deltog jag i gudstjänst i Sodankylä kyrka. Där fanns ganska få deltagare. Ändå var gudstjänsten riktigt trevlig. Predikan var bra och berättade att Jesu namn är det viktigaste namn i världen. Vi kan börja vårt nya år i Jesu namn. Det är viktigt att leva enligt Guds vilja och komma ihåg att Jesus har korsfästs för oss. Vi kan få förlåtelse i Jesu namn och blod. (Prästen är gammallaestadian.)

Två döttrar till präst läste dagens läsningar från Bibel. Prästen och hans tre döttrar sjöng någon vacker sång mellan de två läsningstexterna. Det var fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar