tisdag 30 april 2013

Rooma 3 - Joukkoliikenne

Rooman joukkoliikenne oli myös erityisen mielenkiintoinen kokemus. Runsaasta kävelystä johtuen joukkoliikenteeseen tutustuminen jäi aika vähäiseksi.

Bussit
Irisbus Iveco Domino

Ennen matkaa mietin, millainen linja-autokanta Italiassa on. Arvelin, että enemmistönä ovat Ivecot ja muut Iveco-pohjaiset linja-autot, sillä Iveco on italialainen raskaan autokaluston valmistaja. Aika yleisiksi arvelin Irisbus Ivecot. Lisäksi arvelin Italiassa olevan suurten eurooppalaisten linja-autonvalmistajien tuotteita, kuten Setra, Irizar, Mercedes-Benz, Volvo jne. Odotin jopa näkeväni joitakin suomalaisvalmisteisia Volvo 9700 -busseja tai jopa Scania OmniExpressejä (joita tiedän jonkin italialaisen bussifirman hankkineen ison erän Lahden autokorilta viime vuonna).
Volvo 9700HD

Arveluni osoittautuivat oikeaksi. Linja-autokalustossa olivat vahvasti edustettuina Ivecot ja Irisbussit. Lisäksi olettamukseni osoittautui oikeaksi myös muun bussikaluston osalta. Esimerkiksi paikallisliikenteessä näkyi paljon Mercedes-Benz Citaroja ja turistiliikenteessä muita mersuja sekä Irizareja. Lisäksi näin kaksi tai kolme Volvo 9700 -bussia. Ne ilahduttivat minua paljon, vaikka ne olivatkin vanhinta versiota vuosien 2001 ja 2007 väliltä eikä sen uudempia versioita.
Kaupunkibussin takaosa

Roomalaisissa paikallisliikennebusseissa on hyvin vähän istuimia (jotka ovat muovia) ja vähän enemmän tilaa seisoa ja pitää kiinni jostakin pylväästä. Siis systeemi on vähän samantyyppinen kuin suomalaisissakin kaupunkibusseissa, mutta Roomassa istuimia on vähemmän ja seisomatilaa enemmän. Lisäksi roomalaiset kaupunkibussit ovat täysmatalia eli ovat matalalattiaisia koko auton mitalta eikä vain taka-akselin etupuolelta, kuten Suomessa yleensä on tapana. Kaupunkibussit olivat jotain Ivecoja tai Mersun Citaroja. Lisäksi näytti olevan joitain vanhoja nivelbusseja (jotka lienevät myös Ivecoja).


Lisää kuvia Roomassa näkemistäni linja-autoista löydät tästä.

Metro

Myös roomalaiset metrot olivat aina täynnä. Myös metroasemilla oli yleensä valtava tungos. Oli aika erikoista verrata asemia Helsingin metroasemiin. Helsingissä on paljon enemmän tilaa metroasemien asemalaitureilla, mutta omalla vähäisellä kokemuksellani voin todeta, että Helsingin metroihin on vähemmän tunkua kuin Rooman metroon. Kuulin kyllä, että Japanissa on vielä suurempi tungos ja asemalaitureilla on jopa ihmisiä, joiden työnä on työntää ihmiset sisälle metroon. Sellaista ei Roomassa sentään näkynyt.


Metroasemalla on sunnuntai-iltapäivänä hiljaista.
Arkena tilanne on toinen.
Metron kulku oli tasaista ja ydinkaupungin alueella metrot kulkivat maan alla, kuten oikean metron kuuluukin. Laitakaupungilla (jossa kävimme vain kerran) metro nousi maan pinnalle. Ydinkaupungin alla metro kulki todella syvällä. Metroasemille oli todella pitkät liukuportaat.

Kaupunkibussien tapaan metroissa oli vain vähän istuimia ja paljon seisomatilaa sekä kiinnipitokahvoja ja -tankoja. Istuimet olivat seinän vieressä selkänoja ikkunaseinää vasten. Näin ollen keskilattialle jäi seisomatilaa. Joidenkin metrojen ulkoseinät olivat graffitien rumentamat, mutta toiset taas olivat yllättävän puhtaita. Oikeastaan graffiteja näkyi vain laitakaupungilla (jossa niitä oli todella paljon) eikä juurikaan kaupungin ydinalueilla (joilla pääsääntöisesti liikuimme).

Raitiovaunu
Uudehko ratikka iltahämärässä


Runsaasta kävelystä ja muiden joukkoliikennevälineiden käytöstä johtuen pääsin vain kerran roomalaiseen raitiovaunuun. Sekin oli vielä uudemman mallinen ja aika samantyyppinen kuin Helsingin uusimmat ratikat. Vanhat roomalaiset ratikat näyttivät sen sijaan sympaattisilta ja kiinnostavilta. Ne näyttivät todellakin paljon nähneiltä. Ehkä uudemmistakin ratikoista tulee ajan myötä samantapaisia ja paljon kokeneita.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar